user

Uncategorized

Внимание! Аварийна лента!

Posted on .

Внимание! Аварийна лента!

Introduction

Лентата за принудително спиране по-родните магистрали се е превърнала в една безкрайна спирка, по която българските водачи спират с повод или без повод. Спирането по “малка нужда” в тази лента е неправилно и нарушение на закона, но може да приемем, че това нарушение е “бял кахър” спрямо тези, за които ще прочетете по-надолу.

Другото често срещано нарушение в аварийната лента е това, на което искаме да обърнем по-сериозно внимание в този текст – движението на автомобили в аварийнaта лента. Редно е още oтсега да кажем, че това е абсолютно забранено и подлежи на санкция. Движението в аварийната се случва по всякакви поводи:

  • когато някой изпреварва от лява лента автомобил в дясната, а трети водач решава да не си изчака реда и изпреварва от аварийната;
  • някои водачи, въпреки свободна лява лента, решават че за изпреварването им е по-удобна аварийната лента;
  • аварийната лента е перфектният начин за избягване на задръстване по магистралата или перфектен начин да спестиш изключително важните 5-10 минути като прередиш “балъците”, които чинно си чакат реда;
  • в Гражданите сме получавали сигнали дори за водачи, които използват аварийната лента за обратно движение.

В мобилното приложение “Гражданите” можете да подавате сигнали за нарушения на пътя до Пътна полиция в цялата страна.

Напоследък особено модерно стана използването на аварийната лента за бързо преминаване на задръствания по магистралата. Причините за такива задръствания се случват все по-често: големите изнасяния на автомобили от София по празници и уикендите в отпускарския сезон, постоянните ремонти по магистралите или просто липсата на такива. Не по-маловажно е и големия автопарк, който поддържаме в България.

Сигналите на гражданите за шофиране в аварийната лента стават все по чести в платформата и предизвикват ожесточени дебати за това кой е в правото си и кой не. Изобщо, поставя се под съмнение функцията на аварийната лента и нейната употреба. Странно, предвид че е ясно обяснено в Закона за движение по пътищата:

Чл. 58

При движение по автомагистрала на водача е забранено :

1. да спира пътното превозно средство за престой или за паркиране извън специално обозначените за това места;

2. да завива в обратна посока, да се движи назад, да навлиза в разделителната ивица или да я пресича, включително и на местата, където тя е прекъсната;

3. да се движи по лентата за принудително спиране.

 

Чл. 59

(1) Водачът на пътно превозно средство, принуден да спре поради независещи от него обстоятелства, може да направи това върху лентата за принудително спиране извън платното за движение, като през нощта и при намалена видимост сигнализира спряното пътно превозно средство с предупредителен светлоотразителен триъгълник или включен авариен сигнал. При невъзможност да отстрани повредата и да продължи движението, той е длъжен да вземе мерки за изтегляне на пътното превозно средство от автомагистралата по най-бърз начин.

https://grajdanite.bg

През септември 2017 г., след гласуване в НС, бяха приети нови санкции за нарушителите в аварийна лента – водач, чийто автомобил се движи в лента за принудително спиране ще бъде глобавян с 1000 лв. глоба и 3 месеца отнемане на свидетелеството за управление на МПС.

Защо отделяме внимание на тази тема?

Пътните инциденти заради неправилно използване на лентата за принудително спиране стават все по-чести и смятаме, че е редно водачите на МПС да обърнат по-сериозно внимание на своето поведение на пътя, за да не ставаме свидетели на фатални случаи.

През изминалата седмица на АМ “Тракия” имаше катастрофа между 3 автомобила. Един е спрял на аварийна лента, втори, който се движи по нея го удря, вледствие на което първият удря трети автомобил. За щастие без жертви. Но със десетки други изнервени водачи, защото катастофата предизвиква 2 часово задръстване. Повече прочетете тук.

В началото на април имаше 3 жертви вследствие на пътен инцидент случил се на аварийна лента. Мъж, бременна жена и дете намират смъртта си на AM “Тракия” край Сливен, след като спират на аварийна лента и биват блъснати от друг автомобил. Повече за случая тук.

Това са само два от най-пресните случаи, има и още доста. Причината – елементарно неспазване на правилата и липса на толерантност към останалите участници в движението. Лентата за аварийно спиране се е превърнала в лента за бързо придвижване или за спиране за едно селфи.

До началото на учебната година предстоят още няколко тежки уикенда по родните магистрали и е добре шофьорите да имат предвид следните съвети относно аварийната лента:

  • да не се спира на аварийна лента, ако няма неизправност по автомобила или шофьорът не е в състояние да управлява, отбивките за друг тип спирания са достатъчно начесто;
  • когато това се наложи, задължително да се постави триъгълник на разстояние не по-малко от 100 м от автомобила;
  • да се използва светлоотразителна жилетка, дори и да е само за “малка нужда”, независимо дали е ден или нощ;
  • по никакъв повод да няма движение на автомобил в аварийна лента;
  • да се прояви толерантност и търпение:
    • при задръстване водачите да се включат в основната колона/и да не изпреварват през аварийната лента, правейки го, те забавят още повече движението на задръстването;
    • да не изпреварват други автомобили през аварийната лента, независимо, че в най-лявата не карат с максимално допустимата скорост, защото може да има по-засилен трафик, а понякога изпреварващия автомобил е с по-слаби възможности, но въпреки това иска да изпревари по-бавно движещ се от него.

Тези съвети могат да спасят животи. Лек път!

https://grajdanite.bg

 

 

Яни Дончев

Яни Дончев

There are no comments.
View Comments (0) ...
Navigation