На територията на столицата залежават хиляди автомобили, чиято цена е средно 300 лв., ако бъдат върнати за скрап от собствениците си.
Какви са проблемите с изоставените автомобили в София?
- Заемат паркоместа, които и без това са кът.
- Грозят града.
- Масово не се връщат на вторични суровини от собствениците и стават свърталища на клошари.
- Трудно и бавно се премахват от контролния орган. Тази статия е основно за този проблем.
Критериите за ИУМПС и процедурата по репатриране не дават особена гъвкавост на районната администрация. Ето изискванията и целият път за обработката на един обикновен сигнал за ИУМПС (излязло от употреба МПС):
- Подаване на сигнал от гражданин към кол център или районна община, от което следва вътрешно разпределение на сигнала от ден до повече от месец и често липсва пълна информация за сигнала (адрес, ГТП стикер, данни на подател на сигнал и др.). Ако сигналът е пуснат през мобилното приложение “Гражданите”, той се насочва автоматично по район и служител, който отговаря оперативно, и в самата платформа сигналът може да бъде обработен.
- Един автомобил се води изоставен, ако има стари номера, няма номера заради дерегистрация (проверява се допълнително), няма стикер за ГТП (пак се проверява допълнително) или са изтекли 2 г. от изтичането на ГТП. Третият случай е най-масов. Всички изоставени автомобили могат да заемат паркомясто над 2 г.
- Процедурата, която столичните инспектори следват. Събира се комисия от 3 служебни лица – служител от района, полицай и инспектор от столичен инспекторат. Стикират автомобила и започват да текат 3 месеца, в които собственикът на МПС-то може да го вкара в изправност или да го върне на вторични суровини. След изтичане на третия месец, ако МПС-то не е премахнато/вкарано в изправност, служителят на районната администрация му изпраща уведомително писмо. Чака се 14 дни. Ако писмото не намери собственика, съобщението се публикува на сайта на района или информационно табло в общината. След това районният служител отива с фирмата с репатрираща техника и прибират автомобилите за рециклиране. Цялата процедура при изключителна координация на всички по веригата и добре свършена работа отнема средно 7 месеца, за да се репатрира едно изоставено МПС и това при положение, че е седяло 2 г. без технически преглед.
- Има МПС-та, които са тотални щети, изгорели, без гуми, без прозорци, но не са минали 2 г. от изтичане на ГТП и не попадат в категория ИУМПС, защото съществуват следните опции – МПС-тата са крадени, веществени доказателства, очаква се становище от застраховател и др.
В края на 2017 г. събрахме предложения от служители на районната администрация и граждани, подали над 1300 сигнала за ИУМПС през мобилното приложение “Гражданите”, за решение на горните 4 проблема по процедурата за репатриране (всички предложения можете да намерите тук). Тези предложения представихме на представил на Столичен Общински Съвет – Зафир Зарков, който от своя страна организира работна среща на 13.02.2018 г. с участието на зам. – кмета по екология на Столична Община – Йоана Христова, директора на Столичен Инспекторат – Веска Георгиева, и началник сектор “Контрол по паркирането” Столичен Инспекторат – Полина Асенова, и представител на платформата “Гражданите”, където има над 1300 сигнала за изоставени автомобила от София.
Какво може да се направи по проблема с дългия гратисен период, в който може да се поднови ГТП? Да се намали времето, в което трябва да се поднови ГТП, което в момента е 2 г. от датата на изтичане. От СИ поеха ангажимент да изпратят предложението за промяна към МОСВ за намаляване на срока от 2 г. на 1 г. или до възможния законов минимум.
Проблем с комисията по стикиране. Да не са 3-ма служители, а само един. Тук за момента няма какво да се направи без изградена електронна система между община и пътна полиция (от “Гражданите” работим в тази насока). Не може да отпадне служител от районната администрация, защото става дума за излезли от употреба МПС (ИУМПС) само на държавна/общинска собственост и той е човекът, който казва дали МПС-то е на такава собственост. От РПУ също няма как да отпадне, защото при липса на регистрационен номер той прави справка кой е собственикът на МПС-то.
След поставяне на стикер и старт на 3-те месеца, в които собствениците могат да преместят доброволно МПС-то, да се намалят на 1 месец, което се променя в ЗДвП. Ангажимент отново на Столичен инспекторат за внасяне на предложението.
Още една мярка, която излезе като предложение от срещата е писмо до районните кметове за акция за изоставени автомобили всеки един месец.
Как изглежда статистиката за изоставени автомобили от 2009 г. октомври до февруари 2018 г.?
9712 бр. ИУМПС
5238 бр. доброволно премахнати от собственици
1035 бр. доброволно премахнати от собственици след заповеди преди репатриране
3439 бр. репатрирани и разкомплектовани х 300 лв. средно на МПС = 1 млн. лв., които собствениците са могли да приберат, ако бяха върнали МПС-тата за скрап.
Ако не смятате да връщате ИУМПС в движение, ще направите услуга на всички граждани с дерегистрацията и връщането му за скрап.
Ако имате въпроси как се дерегистрира МПС, не се колебайте да ни пишете.
Специални благодарности на:
- Драго Гелев и Георги Димитров, които отделиха време за описване на проблемите и предлагане на решения от гледна точка на податели на сигнали.
- Служителите на повече от 10 районни администрации в София ( “Илинден”, “Люлин”, “Красно село”, “Лозенец”, “Слатина”, “Изгрев”, “Младост”, “Подуяне”, “Надежда”, “Сердика” и др.) за идентифициране на проблемите в процедурата.
- Зафир Зарков от СОС за ентусиазма за актуализиране на процедурата и организиране на работна среща.
- Йоана Христова от СО, Веска Георгиева от СИ и Полина Асенова от СИ за задвижване на промените в процедурата за ИУМПС.
Можете да подавате сигнали за изоставени автомобили през мобилното приложение “Гражданите“.