Тръгнах да се замислям за нова кола, тъй като семейството расте и ще трябва да се взима комби или джип. Хората с две и повече бебета ме разбират:) И така тръгнах да гледам за подходящ автомобил, като едно от най-важните ми изисквания беше да цапа околната среда възможно най-малко – това автоматично значеше, че дизелът отпада. Но какво се получи? При търсенето се оказа, че ако искаш да си вземеш бензинова кола, която е налична, нямаш много избор. И си викам “я дай да направя едно проучване”. Ето го и него за марките Ауди, БМВ и Мерцедес (не че съм тръгнал да взимам такава:)) – 3те марки, които се търсят най-много. И така какво излезна от бързото ми проучване в Mobile.bg, където филтърът е бил:
- Джип или лека кола
- Марка (Ауди, БМВ, Мерцедес)
- Модел (А6, 5та серия, Е класа)
- Вид гориво – бензин или дизел
Отдолу може да видите картинките, но накратко в Mobile.bg за коли на старо има следното предлагане:
- Ауди
- Джипове
- Дизел – 429 броя
- Бензин – 46 броя
- Леки коли модел А6
- Дизел – 1027
- Бензин – 300
- Джипове
- БММ
- Джипове
- Дизел – 1207
- Бензин – 200
- Леки коли модел 5та серия
- Дизел – 1519
- Бензин – 542
- Джипове
- Мерцедес
- Джипове
- Дизел – 1000
- Бензин – 393
- Леки коли модел Е класа
- Дизел – 1527
- Бензин – 482
- Джипове
Малко бях шокиран. Средно предлагането бензин към дизел е 1 към 3. Казах си, добре. Това е при старите коли, нека видим при новите (регистрация 2017та при Ауди или при БМВ примиум селекцията) какви са наличните коли. Тук филтърът е само по Марка и Вид гориво
- Ауди
- Дизел – 32
- Бензин – 4
* За джиповете на Ауди Q7 може да видите, че налични имат 14 и всичките са дизел
- БМВ
- Дизел – 96
- Бензин – 7
За Мерцедес не успях да намеря информация – може би защото имат нов дилър за България от скоро.
Както виждате, статистиката при новите налични автомобили е още по-страшна. Реално хората търсещи бензин и искащи да цапат една идея по-малко природата (поради фините прахови частици) нямат никакъв избор за автомобил. Защо е така? Българинът ли иска да кара повече дизел? Или му се налага от представителите на автомобилните марки за България? Дали заради скандала “Дизелгейт”, който изобличи немските автомобилни производители, че са давали занижени стойности от вредните емисии, идващи от дизеловите мотори, и хората в Западна Европа започнаха да купуват по-малко дизели, а пък вече произведените трябва да се продадат и ни ги пращат на нас?
Може би си мислим, че дизеловите коли излизат по-евтини? Нека прочетем тук и тук и видим, че не е така. Може би чак след 5-тата година дизеловият автомобил ще почне да излиза по-евтин на собственика си при около 15000 км на година и то само ако филтърът (DPF) за праховите частици не се развали. Тоест разходът не е адекватен довод.
Според вас защо изборът на дизелови автомобили е толкова по-голям от този на бензинови в България? И защо, ако искаш нов автомобил, който е наличен, почти нямаш избор за бензинова кола?
Прекрасен уикенд,
Стоян
П.П. Направих проучване и за Шкода. Отдолу може да видите на старо в Мобиле при филтър:
- Лек автомобил
- Марка – Шкода
- Модел – всички
Резултатите за дизел са 712 бройки, а за бензин са 474 бройки.
Резултатите за новите автомобили в наличност в момента за 2 модела комби са следните:
- От 15 нови налични автомобили за Супърб комби и 15те са дизел
- От 36 налични Октавия комби 4 са бензин и 32 са дизел.
Тук можете да проверите горните данни . Те са актуални за момента 5/8/2017. За по-малките им модели може да са различни съотношенията.
Направих и същото изследване за Тойота, за да видим и една марка от Япония как ще се представи. Филтърът в Мобиле е както за Шкода:
- Лек автомобил
- Марка – Тойота
- Модел – всички
Резултате
Резултатите тук са по-изравнени. За дизел излизат 1278 обяви, докато за бензин излизат 999.
При нови налични автомобили на склад от сайта на вносителя излизат слените резултати по модели:
- Авенсис – 2 дизел и 1 бензин
- Корола – 2 бензин
- ХайЛукс – 2 дизел
- Ленд Крузър – 1 дизел
- Proace – 1 дизел
- Рав4 – 2 бензин
- Версо – 1 дизел
Равносметката е от 12 автомобила 7 дизел и 5 бензин.
От същия сайт при употребявани автомобили излизат равни резултати – 15 дизелови автомобила и 15 бензинови.
Нека проверим и за Хонда. Филтърът в Мобиле е :
- Лек автомобил/ Джип
- Марка – Хонда
- Модел – всички
Резултатите са:
- Лек автомобил
- Дизел – 336 обяви
- Бензин – 856 обяви
- Джип
- Дизел – 184 обяви
- Бензин – 359 обяви
В сайта на Хонда можете да видите, че автомобили с пробег продавани от тях са 16 броя, от които 7 дизел и 9 бензин.
Изглежда азиатските брандове не са наблегнали така силно на дизела както европейските.