Започваме една поредица от статии, в които ще разкажем подробно за нашата визия и вярване, че гражданското общество заедно с институции, медии и бизнес може да подобри трайно културата на пътя. Много е важно, обаче обществото да е в средата, да е водещо и активно. Имаме наченките на такова, защото вие гражданите не стоите статично, а взимате нещата в свои ръце и вече създадохте най-голямата структуриране база данни от снимки на пътни нарушения след тази на Пътна Полиция. Сега е време останалите 3 единици да се намесят и да завъртим колелото, и подобрим трайно културата на пътя.
Накратко:
- Бизнесът е този, който чрез служителите, автопарка и застраховките може да влияе както положително, така и негативно в едно общество
- Институциите са тези, които трябва да глобяват и да прилагат закона. Те са последната инстанция при хората, които не разбират от добро и системно нарушават правилата.
- Медиите са тези, които могат публично да порицаят някого
Тази статия е за бизнеса и обществото. Тук могат да се изпишат много неща, но аз ще говоря само за едно конктертно – а именно каква е ролята на бизнеса в подобряване културата на пътя.
Много компании имат автопарк и тези автомобили се шофират по улицитe на България. Как се шофират обаче е въпросът, на който трябва да се отговори. Гражданите за малко над 1 година са заснели повече от 5000 фирмени коли в нарушение. Тези снимки са направени от активните граждани, които не подминават или псуват под сурдинка, а заснемат нарушителите с цел да им покажат, че пречат на останалите участници в движението или с цел да ги изпратят до Пътна Полиция за глоба.
Компании като Спийди, Велеви Фарма и Виваком решиха да инвестират обратно в обществото и да се информират за своите шофьори чрез бизнес портала на гражданите. В този портал компаниите могат да си въведат номерата на колите и веднага щом някоя бъде заснета да бъдат информирани. Така могат да вземат мерки вътрешно и да се извинят на гражданина направил снимката. Снимайки, активните хора помагат на фирмите да разберат кои са лошите шофьори, а лош шофьор означава лоша инвестиция, заради лош брандинг и по-дългото стоене на колата в сервиз и нереализирането на продажби. Помагаме на фирмите, но ако те игнорират случващото се и продължават да нарушават средата на живот, обществото им отвръща с публично порицание като “Златния Скункс” връчен на Нова ТВ
или уволнения секретар на външно министерство. Всеки трябва да носи последствията от действията си.
Още един начин бизнесът да инвестира в подобряване културата на пътя е като отказва зстраховки на рецидивисти в приложението “Гражданите”. Това е дори изцяло базирано на бизнес логика, защото една кола, постоянно спираща на кръстовища, пешеходни пътеки или караща в насрещното, е с огромен шанс да заведе щета и да ощети зстрахователната компания.
Горното е начинът бизнесът да окаже натиск върху нарушителите на пътя и така да подобри културата на шофиране в България. Сигурен съм, че фирмите искат да подпомогнат този процес, но досега не са знаели как. Вече го знаят! Бизнесът е фунадаментална част от живота на едно общество и като такава, той е длъжен да инвестира в подобряване на обществото, в което живеят неговите служители
Всичко това нямаше да бъде възможно, ако ви нямаше вас, десетките хиляди активни граждани, избрали да се борят за подобряване на средата на живот в България.
За въпроси или идеи може да ни пишете на contacts@grajdanite.bg